Pages

Tuesday, August 2, 2011

:: MENU IFTAR ::

Created with PhotoShake iPad



Ini menu iftar saya hari ni. Alhamdulillah da 2 hari ni aku sempat masak. Biasa ngam-ngam pukul 7 aku da siap masak. Hari ni aku masak nasi tomato, ayam masak merah dan jelatah/terencam (timun dan nenas. Eh, cop! Ala, aku lupa letak carrot sikit. Da selamat masuk dalam perut pun... Hahahahahah nasib la. Next time kalau ingat). Oh, tak lupa juga papadom.

Apa yang uniknya bila bulan puasa ialah, selalu bila bulan tak puasa, every time aku masak, aku rasa banyak kali. Cukup ke masin manisnya, ye la nak bagi orang makan kan. Tapi bila bulan puasa, tak boleh nak rasa pun, but alhamdulillah result nya tidak mengecewakan. Tidak la terlalu masin dan tidak la tawar. Pada aku, masih boleh diterima tekak la. Eh, aku pulak yang komen...

Aku dapat suami yang tak suka makan luar, (actually malas nak layan kerenah anak bila makan kat laur,) dan jugak, malas/tak suka beli makanan untuk buka. So aku terpaksa la masak. Bapak aku juga, bukan jenis makan luar. So memang aku kena masak lah. Tak rasa penat, bila masakan yang ko masak tu habis, walaupun tak ada ucapan terima kasih, aku da cukup puas hati, kalau diaorang nak makan hasil masakan aku. nasib baik la aku kawin dengan orang yang tak berapa nak manjakan aku sangat. Kalau aku kawin dengan orang yang sayang aku nak mampos, mungkin sampai sudah aku tak tau masak, sebab asyik ambik kesempatan kebaikkan suami... Semua pun suruh suami buat, suami pun, sayang punya pasal, buat ajerrrrr...

Terus terang, aku tak pandai masak. Aku cuma mula belajar masak bila da kawin. Itu pun melalui kawan-kawan dan interent. Berlagak, tak nak belajar dari mak... Hahahahaha... So bila-bila aku share status kat FB, mesti dapat komen ala-ala, aku teror masak, aku rajin masak, si suami untung dapat bini macam aku la, etc, aku jadi malu. Aku belajar masak dari internet, dan aku tak pandai, tapi MEMANDAI tukar resepi orang mengikut apa yang ada dalam peti ais aku pada ketika dan waktu aku nak masak. Aku main bedal ajer apa yang ada, tak ada la bila nak masak mee sup tu aku kena complete ada semua bahan. Oh tidakkkk. Aku main belasah ajer, kadang tak ada daun sup, kadang tak ada sup bunjut tu.. Belasah je apaa yg ada... Hehehehehe...

So, apa pulak menu iftar untuk esok yer? Any idea? Mind to share?

No comments: