Pages

Friday, March 5, 2010

:: PINATA ::

korang tau tak PINATA tu apa? hasil pembacaan dan pemerhatian aku, PINATA ni berasal dari mexico (kalau tak salah). Aku pun baru2 tau je pasal PINATA ni. aku tengok orang2 kaya klu buat beday anak, mesti ada acara PINATA ni...

PINATA ni ada mcm2 bentuk. Hari tu aku sajer la google, nak tengok ada tak orang jual online kat malaysia ni.. adalah wei... sekarang ni, apa yang tak der kan. Nak kata mahal sangat tu idak la, tp aku tak rela la nak membeli... hahahahha, klu aku banyak duit, mungkin aku beli... hahahahha.. price range around RM60-RM80 la... aku tak ingat lah website dia... tapi ada macam2 bentuk. ikan la, aiskrim la... macam2 lagi la...

dalam PINATA tu kita sumbat segala macam gula2, jajan2 ker, pensil ker, apa2 la yg korang nak letak, janji jgn besar2 sangat. Biasa diaorg letak gula2 je aku tengok. Then PINATA tu kita gantung kat atas. jangan tinggi sangat, kang budak2 tak leh pukul. Lepas tu, suruh sorang budak pukul PINATA tu. Klu dia pukul tak pecah, suruh budak lain lak pukul. Pukul sampai pecah. Ada jugak yang aku tengok, sebelum pukul tu, mata budak yang memukul tu kena tutup dengan kain ker, so nanti masa dia pukul tu, dia tak nampak la PINATA tu, sometime dia pukul angin kan. Then bila PINATA tu da pecah, maka akan berterabur la semua gula2, jajan2 dalam tu. So budak2 yg berkurumun tadi boleh la berebut2 ambik... instead of kita campak gula2 tu je kan? ha, syok tak?

aku x pernah nampak benda ni live, tapi aku plan nak buat masa kitaorg reunion nanti. Since yg datang reunion semua da beranak pinak kan, so bagi budak2 enjoy. Tp aku x nak beli, membazir, kang benda tu da pecah bukan boleh pakai lagi pun.. so aku plan nak buat sendiri. Klu korang google, ada diaorg tunjukkan macam mana nak buat PINATA ni, yg hiasan2 tu, ikut kreativiti masing2 lah..

aku ingat nak buat simple bulat ajer pinata tu. Macam ni. Cuba bayangkan aku tukar color dia warna biru dengan putih atau biru dengan silver... marvelous tak? hahahahaha.. berangan2...

nak buat nya tak susah.. (chewah, macam da buat...) melalui pembacaan aku lagi, kita boleh guna belon atau pun bola yg boleh isi angin tu, mcm bola pelampung tu. mula2 tiup belon atau bola tu, bila da dpt bulat dan besar yg kita nak, ambik potongan surat khabar dan tampal kat atas belon atau bola tu tadi. tampal mengunakan gam kanji. tampal sampai penuh, buat 2-3 lapisan. lepas tu biarkan kering. jangan lupa buat lubang untuk keluarkan belon atau bola tu nanti. bila da kering pecah kan belon tu atau kempis kan bola tu, keluar kan la bola tu td... tada! da siap!!!... bunyi mcm senang kan...

tapi aku ingat, masa dulu aku form 1, aku ada buat la benda ni. tapi masa tu utk subject geografi dan benda tu nak buat globe... saper ingat? atau saper pernah buat jugak?

so, sekali lagi, ini adalah entry berangan.... hehehehehhehe



1 comment:

kak aja said...

berangan tp penuh ngan ide..i loike!
Buat la daya.. bg bebudak enjoy!