Pages

Thursday, October 8, 2009

:: TOMYAM UTK STEAMBOAT ::

smlm dpt komen
tanya, mcm mana nak buat kuah steamboat tu
pantasss
aku memang bercadang nak buat entry pasal ni
so, here u are..
.
.
.
:: TOMYAM UNTUK STEAMBOAT ::

sonang ajer resepinya
x de resepi pun
yang penting sila dpt kan tomyam paste ini dulu
jenama TEAN's
aku da cuba brand lain
dlm botol
tp x sesedap yang ini
.
.
.
mula2 DIDIHKAN AIR
lps air mendidih, masuk kan la tomyam paste ni
biarkan terus mendidih
lps tu masukkan SERAI yang telah diketuk
dan juga DAUN LIMAU PURUT
lps tu masukkan BAWANG BESAR yang dipotong 4
.
.
.
DONE!!!
.
.
.
senang ajer kan?
heheheheheheheh
.
.
.
x perlu tambah garam, serbuk perasa atau gula
semua lengkap dlm 1 pek
klu untuk mkn sendiri
1 pek tu cukup utk 1 periuk kecik/sedang
.
.
.
untuk jemputan smlm
aku masak 8 pek paste tomyam ni
.
.
.
:: TIPS OF THE DAY ::
.
tip pertama
=========
jgn masuk kan tomyam paste ni
selagi air x mendidih
sebab rasanya x akan "KAU"
heheheheeheh
.
.
.
tip kedua
=======
nak tau kuah kita tu "KAU" atau cukup rasa
pastikan kita masukkan paste tomyam yang mencukupi
klu kita rasa, kuah dia, masih x sedap atau x cukup rasa nya
maksudnya, korang kena tambah lagi paste tomyam ni
sebab paste tomyam ni x perlu tambah garam atau serbuk perasa
so klu rasa dia masih x sedap
maksud nya kena tabah la lg paste tomyam tu.
.
.
.
:: CAUTION ::
sometimes bila korang rasa kuah dia
korang akan tersedak-sedak
sebab kuah dia pekat kan
so be careful yer bila rasa
and suami aku ckp,
bila kita rasa kuah dia, kita tersedak
maknaya, kuah kita tu "KAU" la
.
.
.
heheheheheeheh
.
.
.
sblm terlupa
kang ada yang tanya
mana nak beli paste ni
aku beli paste ni kat kedai sebelah pasar besar klang
sebelah pasar tu kan ada byk kedai2 borong kan
nama kedai tu aku lupa
tp kedai tu jual FROZEEN FOOD
dan kedai tu sgt bersih
.
.
.
anything, dont hesitate to ask me yer
tinggalkan ajer komen
insyallah i'll try my best to help u.
.
.
.
next entry, aku ajar
macam mana nak buat sambal dia








































No comments: