Pages

Thursday, October 8, 2009

:: SOS STEAMBOAT ::

boleh gak dipanggil
sos yong tau fu
sebab bau dia sama

diaorg kata mkn kat JONHNY'S pun ada sambal ni
tp aku x pernah mkn kat JONHNY's
so, aku x tau la rasanya sama ke idak
.
.
.
ni versi pakcik aku
so ni resepi nya
yang penting cari sos cili ni dgn sos manis
sos manis dibungkus serupa begini gak
tp dia color hitam
mula2, tumis bawang putih (sikit ajer)
lps tu tumbuk kan udang kering yang da direndam
(udang kering sikit ajer, buat rasa2)
(tumbuk jgn halus2)
tumis kan sekali
.
.
.
masuk kan cili sos tu
terpulang nak byk ke sikit
byk ke sikit, dia tetap pedas
let say la korang letak separuh kan
lps tu kacau2, boh air dlm secawan gitu
lps tu masukkan sos hitam tu dlm 1-2 sudu
kacau sebati
lps tu korang rasa
klu x cukup rasa, korang tambah lg sos hitam tu
sos hitam tu da lengkap dgn garam, gula serbuk perasa semua
sampai dapat rasa yang korang ingin kan
.
.
.
TIPS
====
sos hitam tu jgn letak byk2 terus
sbb takut dia pahit
korang letak sikit2 dulu
sampai dpt rasa yang korang nak
.
.
.
kacau sampai dapat kepekatan yg korang nak
nak pekat, biarkan lama
nak cair, tambah ajer air
.
.
.
itu sajer
senang
x yah tambah apa2 da...




































2 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

x penah tengok sos manis..aku baru makan steambot kat sek 6 selasa yang lepas...

Dania's mummy said...

nanti la, aku upload gambar sos manis tu