Pages

Monday, October 26, 2009

:: CUBIT ::


Dulu sebelum DANIA ada adik, dia tak pernah kena marah dengan aku. Apa lagi kena pukul atau cubit. Tapi sejak dia beradik ni, wah, tangan aku menjalar2 kat dia... Ater, menguji kesabaran sungguh. Sian kadang2 kat dia. Dulu bila dia nangis, kandang2 mak aku membantu, atau mak aku bising kalau aku laki bini marah kan DANIA. Tapi ada 1 hari tu, aku sound mak aku, kata jangan masuk campur.  Aku tak nak nanti, bila nenek dia selalu bela dia, dia naik tocang.
Aku jarang pukul, bapak dia pun jarang pukul. Marah tu selalu. Tapi kadang2 aku cubit dia. Cubit bukan sikit2 punya cubit. Cubit sekuat hati punya. Heheheeheh, kejam kan aku. Ada 1 hari tu, dia berkali2 mintak susu. Da berbotol2 aku buat kan. Last2 aku naik hantu. Mula2 aku marah dia dulu. Aku cakap no more susu. Then mula la dia nangis. Bila dia nangis tak berhenti, mula la aku cubit suruh dia. Lagi kuat dia jerit, lagi kuat aku cubit. Aku cakap dengan dia, selagi dia tak diam, aku akan cubit. So slowly dia diam, hanya sedu2 ajer. Then aku cakap, no more susu. Air 'jarang' je boleh (air jarang = air kosong). So aku tanya dia, air jarang nak tak?, dia angguk2. Sejak tu bila dia da mintak susu sekali, kali ke-2 dia akan mintak air jarang. Aku bukan nya kedekut tak bg dia minum susu, tapi masalahnya dia minum susu berturut, dan suka hisap botol tu. Bila nak tengok tv ajer, nak kena hisap botol. Tu yang aku mengamuk tu.
Ada satu malam tu, dia terjaga dari tido, mintak air jarang. Tak mintak susu macam selalu. Siap cakap dengan aku "mummy, mintak air jarang boleh?", sian pulak aku dengar. Aku buat kan la dia susu. Kalau jarang antara 1 meal dengan 1 meal tu jauh, aku buat kan la dia susu. Kalau dekat sangat memang kena bambu la dengan aku.
Aku tengah berkira2 nak beli rotan pulak. Sajer standby kat rumah.





Posted by Picasa

3 comments:

Eliss said...

rumah aku ada rotan panjang 3 inci kot diameter dier..laki aku kater bukan setakat anak jer degil bleh guna, bini degil pun leh sebat..hampeh

Dania's mummy said...

kejam nya laki ko... eh, bukan ko kata ko sibuk ke hari ni?

Anonymous said...

sian dania...sekadar nak berkongsi erk...bukan nak menasihat...ni umpama untuk nasihat pada aku gak...jangan marah erk

nak mengajar boleh..tp kena since dia x da adik lagi...nanti dia x rasa dipinggirkan bile kite buat camtu after dia ada adik...macam aku pun,ain dah aku "ajar"...tp bukan dengan memukul or mencubit...aku start dengan suara...& bukan suara yang manja2 erk...heheheh

memukul boleh...tp make sure memukul dari lutut ke bawah...sama jugak dengan rotan...jangan sesekali merotan atas dari lutut & DIINGATKAN rotan bukan ROTAN SEKUAT HATI erk...ala2 kadar je...ade sumber mengatakan kalau kite memukul or merotan atas dari lutut akan memberi effect kepada seseorang...

kesian plak aku kat DANIA bile aku baca text ni...cube balance kan dua2...aku tau memang aku blom lagi ade 2 anak,tp try laa...kalau kakak kena,adik mesti kena...itu yang mak aku ajar dulu...

sorry erk...just nak comment jee..panjang plak..hehehe