Pages

Sunday, November 30, 2008

:: YEE MEE ::

Ni yee mee, style aku la... da lama aku nak buat yee mee ni, tp x berkesempatan... so smlm kan sabtu, aku try la buat...

RESEPI YEE MEE

bahan-bahan
mee yee mee
5 ulas bawang putih
(aku x kira pun, main ambik ajer)
5 biji cendawan shitake (cendawan kering) rendam sehingga agak lembut & potong 4
(ni pun x kira, aku rasa lg byk lg sedap kot... aku letak dlm 10 biji lebih kot, dan aku x potong 4 pun.. biar je sebiji2)
1 keping dada ayam, potong ikut citarasa
3 biji cili kering, potong 2
(aku letak lebih, tp x kira berapa.. ala 3 keping, pedas ker.. aku nya tu sedang2 elok la pedas nya)
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap cair
(aku x tau kicap cair ni mcm mana rupa bentuk nya, aku try cari kat kedai, x de pun tulis kicap cair... yg ada kicap pekat, kicap manis, kicap masin tu ada la.. so aku letak kicap biasa yg buat mkn dgn nasi tu ajer)
1 sudu besar kicap pekat
1/2 in halia, hiris nipis2
(aku x ukur pun halia tu, main agak2 ajer, x kosa aku nak ukur)
serbuk lada hitam
(main tuang ajer, x de sukat2)
garam
beberapa titik minyak bijan
(aku x letak, kat rumah aku x de minyak bijan daaa)
1 sudu besar tepung jagung
lobak merah & sawi

kaedah
1. tumis bawang putih, cili kering dan halia
2. masukkan ayam, 2 cawan air
(aku rebus ayam tu dgn air, tp air tu aku x sukat pun, lps tu baru masukkan kat dlm tumisan bawang tu tadi... sajer je, aku nak bg air tu jd stok ayam)
3. sos tirm, kicap cair, kicap pekat & serbuk lada hitam
4. cendawan, sayur-sayuran lain
5. masukkan campuran tepung jagung
6. titik kan minyak bijan (x letak)

sumber resepi dari internet... aku x ingat aku ambik dr mana, tp aku google ajer resepi yee mee sizling, lepas tu berderet2 la dia keluar, korang pilih ajer la yg mana nak...

tu la hasil nya... aku rebus asing yee mee tu, sebab takut dia kembang ke, pekat ker kan.. so klu nak mkn, aku panas kan kat kuali, pecah kan telur, masukkan yee mee... mkn panas... mmm... sedap...

akunya tu sedang2 elok la rasa nya..x tau la sedap ke idak, tp klu tekak aku, klu dpt cili jerung tu lg marvelous...

lg satu, klu korang nak buat, lps masuk semua2 bahan tu td, korang rasa dulu tau, baru la korang letak garam ke aji ker, gula ker.. sebab time aku buat ni td kan, aku rasa, rasanya da sedang2 elok da.. x yh nak tambah aper2 lg... tp aku sajer jer gatal tambah sikit2... heeheheeh

ni la sarapan aku pagi smlm... hiner tak.. pagi2 da mkn berat... mcm mana nak kurus...

No comments: