Pages

Monday, December 7, 2009

:: PLAY TIME ::

Ada masa2 nya anak aku pun malas gak nak belajar... hehehehe, terutama bila dia da nampak maianan dia... Anak aku tak byk mainan, sebab aku dgn bapak budak2 ni pun tak biasakan belikan mainan. Aku kan perasan bini orang kaya, so berangan nak beli mainan yang mahal2 ajer... kalau beli murah2 mesti aku sepah2 kan, dan malas nak jaga betul2, (sebab tau dia murah kan, hahahahahahah). So klu beli murah, tak terjaga pun, baik tak yah beli la, membazir ajer...

So last week, ada satu hari ni, anak aku malas nak belajar, sebab da ternampak lego set yang aku dok sorok kan bawah katil. Lego set ni terpaksa disorok kan, sebab klu anak buah aku dtg rumah, habis bersepah rumah. Lagi pun, klu anak aku main pun sepah gak, so malas nak kemas sorok kan bawah katil.

Lego set ni aku tak beli, x kosa aku nak beli. Ni aku tukar dgn reward susu yang dikumpul sejak azali. Anak aku minum susu wythe tu (S26, PROMIL GOLD etc), so kumpul sudu tu, dapat rewards. So boleh tukar dgn brg yang ditawarkan.

Dengan mainan gak, kita boleh mengajar jugak. Jangan biarkan dia main sorang2, kita joint main dgn dia sekali, baru dia seronok. Kadang2 tengok kreativiti dia seronok jugak.

ni dia buat lori kontena
mcm kat tmpt kerja bapak dia


ini minah kacau


bila dia da susun tinggi2
adik nya pulang tukang hancur kan
da melalak2 si kakak


main dgn kereta racing pulak


lepas tu suruh susun ikut warna
then tanya la, ni warna apa, ni warna apa

boleh gak suruh dia kira, ada berapa warna biru
atau susun ikut yg sama saiz


minah kacau lagi


tukang merosakkan kreativiti kakak


so boleh ajar saiz, warna, kira
bukan tertumpu pada buku ajer


kena marah dgn mummy sebab kacau kakak


there is one day kan, bila DANIA tunjuk kan kat aku "mummy2, huruf T mummy!" Dia buat huruf T guna lego kat papan lego tu. Speechless ok, sebab aku tak ajar pun... Aku pun tak terpikir bleh buat huruf kat situ. So bila aku suruh buat huruf lain, she come out with huruf F, E, T, L.... dont under estimate ur kids yer... well done kakak!





Posted by Picasa

7 comments:

Sarah Syazwani said...

oo..leh tukar ekk..xtau pulak..ank aku pun pakai susu yg same gak..kalau tau dah lama aku kumpul2 sudu2 tuh

What's luv gotta do ? said...

hip hip hooray for dania =)

Unknown said...

bebudak sekarang memang cepat pick up.. umur cam gitu dia nyer mind boleh diibaratkan mcm sponge.. sentiasa menyerap apa yang diaorg tengok everyday. thats y early education ni penting. Ajar mana baik danburuk...

kak aja said...

syabas dania.. nant masuk scul jadi cikgu ajar rakan2 sebaya... geram tgk minah kacau tu sama je spesis ngan kat umah akak tu...siap pandai buat mimik2 muka kesayangan hamba, bikin hati panas jer... tp tak paham pun org marah...

Dania's mummy said...

sarah: boleh tukar la.. ayooo x tau yek? ha, kumpul dr skrg. bab kumpul tu senang, tp bab nak hantar tu. Selalu aku hantar pakai kotak kasut, sebab kumpul byk sgt. Point as at today ada lagi 860. tp x tau nak tukar apa, sebab rewards x memberangsangkan la...

husna: hip2 hurayyyyyyy! thanks dear

axa: tapi klu ajar yg bukan2, lg senang dia nak absorp. Cthnya, bapak dania ni dok nyanyi "ABC, cengkodok basi, bangun pagi tak gosok gigi, blah blah"... 2 kali nyayi, dania da hafal! tension ok... dok ajar benda yg betul, susah lak nak paham...

kak aja: budak menyibuk tu memang.. betul la ckp akak, pandai buat memek2 muka kesian. lepas tu x paham yg kita marah dia.

Norly a.k.a MamaLeana said...

bagus ah dania :)
cepat blaja.
bebudak kalo benda bembukan mmg senang jek blaja kan, sama cam zahra.

norly & hubby pon jarang beli menan tuk zahra, harap sedara-mara belikan jek.hehe
kami lebih suka beli buku jek..
tp, zahra masih lom paham.
sama jek ngan alisya tuh..byk main dari blaja.hehe

Dania's mummy said...

mamazahra: tak per.. belikan ajer buku, walaupun dia tak paham. tapi make sure beli buku yg kertas keras tu, betul2 keras, so x cepat koyak, dan tahan lama.... atau cari yg ada bunyi2, so budak2 suka.. tapi mahal sikit yg tu... atau pun yg pusing2, budak boleh main2...