Pages

Thursday, January 15, 2009

:: ISRAEL VS PALESTIN ::

dulu kan, aku x ambik pot lansung tau berita perang2 ni... sebab aku pikir, aku dok kat negara yg aman damai, x de bunyi tembak2, peluru (cuma sesekali de dgr bunyi meriam, bunga api), so aku x ambik pusing apa terjadi kat negara luar...
.
.
.
bila aku tgk berita kat TV, bila time berita luar negara ajer, aku terus swicth channel lain... bila baca newspaper, bahagian berita luar negara mesti aku skip...
.
.
.
but i did remember masa kecik2 dulu, arwah atok aku x miss pun tgk berita luar negara... klu dulu2 TV1 tu, pkl 10 mlm ada berita "DUNIA JAM 10".. aku ingat lg, bila tido rumah arwah atok aku, tension ajer, bila tgh syok2 tgk TV pkl 10, arwah atok aku akan swicth channel tu TV 1.... (huahuahua.. aku rindu ni dgn arwah atok aku.. ni klu makcik aku baca mesti dia nangis ni...)... bila arwah atok aku da x de, aku da x biasa dgn berita2 luar negara ni, smp la aku kawin, bapak mertua aku was exactly mcm arwah atok aku.. bila pkl 11 ajer (skrg berita tu da tukar pkl 11) mesti suruh tukar channel... then dia ngomel2 la sendiri, ngucap2 (istigfar) sendiri dgn apa yg berlaku. then bila aku tgk berita tu perang2, de tembak2, aku rasa tu mcm dlm filem.. aku pernah terpikir, betul ker... mcm x caya jer masih ada lg perang2 ni...
.
.
.
then bila aku semakin membesar, baru aku paham...
selalu entry merapu2 ajer kan... kali ni aku nak cerita berat sikit... kesinambungan entry dr JIRO "ATAS NAMA KEMANUSIAAN"...
.
.
.
aku nak tanya korang... apa reaksi korang bila dpt msg, email tentang BOYCOTT ISRAEL CAMPAIGN tu?
.
.
....................
Jawapan:-
.......................
A.
TIDAK MENYOKONG boycott DAN terus membeli
.
.
B.
MENYOKONG boycott, TETAPI terus membeli
.
.
C.
MENYOKONG BOYCOTT, dan TIDAK membeli lansung
.
.
.
kesedaran aku semakin meningkat... jd aku mengoogle sendiri apa produk2 yang sepatutnya kita boycott.. and finally i found 1 website yang menyenaraikan semua produk2 yang harus kita BAN kan... kat situ dia siap tulis fakta2, yang berkaitan sumbangan company2 tu pada pihak ISRAEL....
.
.
.
aku cuba menjadi C iaitu MENYOKONG boycott, dan TIDAK membeli lansung... tetapi produk yang disenaraikan sungguh byk, dan kebanyakkan cap2 yang aku suka... so aku akan cuba mengigatkan diri sendiri dan kawan2 utk tidak membeli produk2 itu.... ini ada lah salah 1 bantuan yang boleh aku bg...
.
.
.
MARI LA KAWAN2 KITA BOYCOTT PRODUK2 YANG MENYUMBANG KEPADA EKONOMI ISRAEL INI, SUPAYA SAUDARA SEAGAMA KITA DI PALESTIN TIDAK DITINDAS....
.
.
.
pada siap yang nak tau lebih lanjut senarai produk2 yang harus kita boycott, sila klik SINI... next entry aku akan try letak logo2 syarikat yang menyumbang kpd ekonomi ISRAEL... (aku akan letak cap2 yg aku kenal ajer yer.. yg aku x kenal, aku x letak)

2 comments:

jiroazira said...

aku berbangga ngan ko dayah.. kembang idung aku.. aku pun cuba membeli barang buatan malaysia dari hari ni.... world peace dayah.. world peace.. abaikan jeans CK tu..hahahhahaha

Anonymous said...

uwaaaaaa!!!!!
Ufff ko nie dik...tu lah atuk ko ota politik orangnya...kalu uda lagi dok sana..agaknya uda pun dah jadi salah sorang..heheh sebab itu lah bimbingan dan didikan atuk pada uda sejak muda2 dulu lagi.....pasal boykot tu...harap2 ko orang dapat boykot "all through your life" jangan kata orang tu..hangat2 tahu ayam je....bukan masa perang gini je baru nak boykot!!!...problem dikawasan tu lama dah timbul...uda and family lama dah boykot dan kami memang konsequent....nak cite kat sini panjang...nanti kalu kita bertemu muka...atau nanti uda mail kan...