Pages

Monday, June 29, 2009

:: RESEPI LAMB CHOP ::

lama x update blogkan???
virus "M" telah melanda aku da...
lps tu BZ pun iyer gak..
ni aku da draft punya la lama
baru hari ni sempat publish
ni hari tu de org bg komen, nak resepi
lupa da saper...
sara kot...
.
.
.
aku letak resepi

LAMB CHOP

dulu yer..

yang ayam rosemery tu

aku letak nanti

.

.

.

BAHAN-BAHAN

daging kambing siap berempah

blackpepper

1 tin cendawan butang

.

.

.

daging kambing

aku beli kat TESCO ajer

yang da siap berempah

klu korang nak rempah kan sendiri pun boleh

perap 1 malam

tp jln senang

beli ajer la yg da siap berempah

.

.

.

sblm bakar dalam oven

aku goreng kejap daging2 kambing tu

dengan minyak yg sikit

klu goreng kat pan/kuali yg x melekat tu lagi bagus

goreng sikit/sekejap ajer

aku nak bg rempah2 tu melekat2 sikit kat pan/kuali

lps tu pindahkan daging2 tu kat pan oven

bakar dgn suhu 180C, selama 1 jam atau agak2 masak la

.

.

.

tumis/goreng cendawan butang

yang telah dihiris2 kat kuali yg kita goreng daging kambing tu

(kan ada balance2, minyak dan rempah yang tertinggal kat pan/kuali)

agak2 3-4 minit

tuang air dalam pan/kuali td

agak2 ajer la

byk mana korang nak

lps tu

biar kan dia mendidih

(aku x suka bau cendawan butang dlm tin tu,

so aku biarkan lama dalam kuali tu, supaya bau dia hilang)

lps tu tambah blackpepper byk mana korang nak

(aku tumbuk kasar2 blackpper nya, biar terasa)

tambah, gula, garam, aji ikut citarasa korang

lps tu tambah tepung jagung yg telah dicair kan

da siap....

confirm jadi mcm kat kenny rogers tu

percaya la...






























No comments: